Asset Publisher
Malowanie ze Świętym Hubertem
Leśne pejzaże były inspiracją dla artystów, którzy wzięli udział w plenerze malarskim zorganizowanym na terenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Pile.
Profesjonalni malarze gościli od 8 do 18 czerwca w Zespole Szkół Leśnych w Goraju. Twórcy z Warszawy, Łodzi a także goście z Berlina oraz z Wilna, przez dziesięć dni tworzyli prace artystyczne o tematyce związanej z miejscem ich pobytu, z etosem leśnym, z krajobrazem przyrodniczym tzw. Szwajcarii Czarnkowskiej. Motywem pleneru malarskiego była też tematyka związana z 70-leciem powstania Zespołu Szkół Leśnych w Goraju. Wnętrza i otoczenie zamku hrabiego Wilhelma Bolka von Hochberga zostały uwiecznione na obrazach olejnych, akwarelach, rzeźbach i fotografiach. Artyści odwiedzili nadleśnictwa Sarbia, Krucz i Potrzebowice, gdzie zapoznali się ze szkółką i pracami w lesie oraz systemem ochrony przeciwpożarowej w Lasach Państwowych. Z wizyty gości skorzystali też uczniowie ZSL w Goraju, którzy nie tylko na co dzień mogli obcować z artystami, ale też uczestniczyli w warsztatach, które oni zorganizowali.
- Leśnicy są wrażliwi na piękno przyrody, z którą obcują, jednak często podczas rutynowanych zajęć nie doceniają wszystkich jej aspektów. Od czasu do czasu potrzebne jest nam więc inne spojrzenie na las, takie które proponują na artyści – powiedział Maciej Strawa nadleśniczy Nadleśnictwa Sarbia, który był inicjatorem pleneru.
Do Goraja zaproszeni zostali renomowani artyści z Polski i zagranicy: Andrzej Siewierski, Maria Najdek , Olgierd Rutkowski, Bożena Siewierska, Ewa Szczygielska, Jolanta Kolary, Ilka Neumann, Arnold Ananicius, Jolanta Korecka i Marek Madej.
Pobytowi twórczemu uczestników podczas IV Międzynarodowego Pleneru Malarskiego „Malowanie ze Świętym Hubertem" przyświecało artystyczne kredo austriackiego artysty i architekta Adolfa Loosa mówiące, że pojęcie piękna sztuki jak i malarstwa jest trudne do zdefiniowania: „Sztuka jest samowolą geniusza oraz tym, co samo ustanawia jej reguły"
Na zakończenie pleneru odbył się wernisaż, podczas którego artyści zaprezentowali prace inspirowane pilskimi lasami.
- Las jest inspirujący o każdej porze roku – stwierdził Marek Madej komisarz wystawy. – Fascynuje mnie w nim ciągła zmienność, nawet w ciągu jednego dnia. Jesienią maluję las brązowo-złoty, zima natomiast na moich obrazach ma kolor fioletowo-biały. Szukam wody w lesie, bo las odbity w tafli leśnego jeziorka jest dla mnie fascynujący.
Owoce pobytu artystycznego na terenie RDLP w Pile uczestnicy zamierzają zaprezentować podczas wrześniowego II Kongresu Kultury Polskiej w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, organizowanego przez Związek Zawodowy Twórców Kultury.